Thursday, August 6, 2009

ANTI MALWARE





anti malware (bahasa Inggris: malware,lakaran dari istilah malicious dan software) adalah perangkap antivirus yang diciptakan untuk untuk merosakkan sistem komputer, peladen atau jejaring komputer tanpa izin maklumat(informed consent) dari pemilik. Istilah ini adalah istilah umum yang dipakai oleh pakar komputer untuk memberitahu berbagai macam malware atau kode malware yang mengganggu .[1] Istilah 'virus computer' kadangkala dipakai sebagai frasa pemikat (catch phrase) untuk semua jenis perangkat perosak, termasuk virus murni (true virus).


TUJUAN MALWARE

Tujuan yang lebihberbahaya yang berhubung dengan anti virus ini dapat ditemukan dalam malware yang dirancang untuk mengakibatkankerosakkan atau kehilangan data. Banyak virus DOS, dan cacing komputer Windows ExploreZip, dirancang untuk menghancurkan berkas-berkas dalam cakera keras, atau untuk merosakkan sistem berkas dengan menulis data yang tidak akan berlaku (invalid). Cacing bawahan-jejaring seperti cacing 2001 Code Red atau cacing Ramen, dimasukkan ke dalam kumpulan yang sama. Dirancang untuk memusnahkan laman web, cacing komputer ini mungkin kelihatan sama dengan tengara grafiti (graffiti tag), dengan nama samaran pengarang atau kumpulan berkait (affinity group) yang muncul ke mana pun cacing itu pergi.

Ciri-ciri malware yang mencuri data


1.tidak meninggalkan sebarang masalah.
2.malware seperti ini biasanya disimpan di tembolok (cache) yang dibersihkan secara berkala.
3.Dapat dipasang melalui ‘pengunduran tanpa pengetahuan pengguna’ (drive-by download).
4.malware seperti ini dan situs web yang menginduk (host) perangkap perosak tersebut biasanya hanya sementara.
5.Seringkali berubah dan bertambah fungsinya.
6.Hal ini sulit perangkap perosak mencegah virus untuk memasuk sifat muatan (payload) terakhir kerana rangkaian unsur-unsur perangkap perosak berubah terus menerus.
7.perangkap perosak seperti ini menggunakan (multiple file encryption levels).
























No comments:

Post a Comment